
Förenkla fartygsregistrering – Svensk Sjöfart föreslår fler åtgärder
Svensk Sjöfart välkomnar Transportstyrelsens framställan till Justitiedepartementet om ändringar i sjölagen och andra relevanta regelverk i syfte att effektivisera handläggningen i fartygsregistret. De föreslagna förändringarna innebär en förbättrad e-hantering och mer flexibla processer – åtgärder som har potential att öka attraktiviteten för att registrera fartyg i Sverige men även förenklingar för myndigheten.
Samtidigt menar Svensk Sjöfart att ytterligare reformer krävs för att på allvar modernisera systemet och möta de krav som dagens internationella sjöfart ställer. I sitt remissvar lämnar föreningen flera förslag på förenklingsåtgärder som kan komplettera framställan.
Bland de föreslagna åtgärderna finns:
- digitala certifikat
- digitala pantbrev
- full delegering, hantering och validering av handlingar
- avskaffande av ”klockan tolv-regeln” vid registrering och inskrivning av skepp eller skeppsbygge
Dessa åtgärder är inte bara administrativt effektiviserande – de är också nödvändiga för att undvika att svenska myndigheter behöver vara fysiskt närvarande vid fartygsleveranser och registreringar runt om i världen, vilket idag medför oproportionerligt stora kostnader och praktiska hinder.
Enligt Svensk Sjöfart försvårar nuvarande lagstiftning dessutom myndighetskommunikation med de faktiska aktörerna i många registerärenden, såsom klassificeringssällskap och erkända organisationer. Detta leder till onödig byråkrati och förseningar. Likaså skapar nuvarande regler om registreringstid, där ärenden som inkommer efter klockan tolv skjuts upp till nästkommande dag, osäkerhet vid internationella fartygstransaktioner – särskilt när olika parter befinner sig i olika tidszoner.
– Mycket har hänt inom digitalisering, hantering av handlingar och administrering av register sedan lagstiftningen togs fram. Vi ser därför ett bra tillfälle att genomföra ytterligare förenklingsåtgärder för att underlätta för rederier, fartyg, klassificeringssällskap och myndigheter. Detta skulle också bidra till att det svenska fartygsregistret och den svenska flaggan blir mer attraktiva för fartygsägare, vilket ligger helt i linje med regeringens ambition att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft och förenkla för rederierna, säger Niklas da Silva, senior rådgivare med ansvar för transportpolitik och sjösäkerhet på Svensk Sjöfart.
Svensk Sjöfart föreslår att de ytterligare förbättringsförslag som presenterats i remissvaret tas vidare i en kompletterande framställan från Transportstyrelsen. Tillsammans med nu aktuella förändringar kan dessa bilda ett samlat reformpaket för att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft och försörjningsberedskap.
Läs hela Svensk Sjöfarts remissvar här.
Publicerad: 2025-09-18