
Tonnageskatten styr åt rätt håll – men kursen behöver finjusteras
Regeringens förslag om ett förbättrat tonnageskattesystem är ett välkommet och viktigt steg mot stärkt konkurrenskraft för svensk sjöfartsnäring – och därmed Sveriges beredskapsförmåga. Förslaget innehåller flera efterlängtade förbättringar och kommer i ett tidskritiskt läge för industrin. Samtidigt krävs flera avgörande kompletteringar för att reformen ska få full effekt, konstaterar Svensk Sjöfart i sitt remissvar.
Särskilt välkommet är justeringar som gör det möjligt att bedriva trafik i Sverige med svenska fartyg och samtidigt omfattas av svensk tonnageskatt. Även inkluderingen av specialsjöfarten är en viktig och efterlängtad reform. Därtill införs vissa välkomna förenklingar vid uthyrning.
Samtidigt saknas förslag som gör det möjligt för rederier att fritt disponera fartyg, utan begränsningar i tid och omfattning, inom en och samma koncern (så kallad koncernintern bareboat). Liknande lösningar finns redan i flera andra EU-länder.
– Regeringens förslag är bra men behöver kompletteras så att det blir möjligt för rederier att fritt disponera sina fartyg inom en och samma koncern. Görs inte detta får systemet en betydande nackdel och den tillväxt i sektorn som regeringen hoppas på kommer inte realiseras fullt ut. Vi utgår därför från att regeringen inkluderar detta i sitt kommande lagförslag, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Avgörande kompletteringar krävs
Svensk Sjöfart välkomnar att systemet nu öppnas upp för fartyg inom det snabbt växande specialfartygssegmentet. Men för att underlätta att flagga dessa fartyg i Sverige och anställa på svenska avtal är det även viktigt att regeringen tydliggör att de även kan omfattas av den så kallade nettomodellen.
Dessutom återstår flera frågor att utreda vidare vad gäller regelförenklingsarbetet. Utöver det tillvaratar inte Sverige, till skillnad från andra EU-länder, möjligheten att inkludera fartygsförvaltning (ship management) i tonnageskattesystemet.
– Ett reviderat svenskt tonnageskattesystem behöver komma på plats så snart som möjligt, så att Sverige kan konkurrera på lika villkor som andra sjöfartsnationer. Då kan fler av de nya fartyg som rederierna beställer komma in i det svenska systemet, säger Camilla Åberg Linder, näringspolitisk expert på Svensk Sjöfart.
Publicerad: 2025-09-16