Svensk Sjöfart varnar: Höjda avgifter kan skada svensk export

Sjöfartsverket har lagt fram förslag om höjda avgifter för år 2025, både gällande lots- och farledsavgifter. Under 2025 försvinner även de särskild anslagsmedel (så kallad klimatkompensation) som tillförts Sjöfartsverket och som inneburit att handelssjöfarten inte behövt bekosta annan verksamhet som Sjöfartsverket bedriver.

Sjöfartsverket föreslår höjning av farledsavgifter med ca 5,75 procent samt höjning på 25 procent av startavgiften för lotsning i lotsled (höjningen motsvarar en generell höjning på 10 procent på hela lotsavgiften) och en höjning på beställningsavgiften). Därtill finns det i nuläget inga besked om förlängning av klimatkompensationen. Vilket skulle innebära över 20 procent (!) farledsavgiftshöjning jämfört med nuvarande år om det genomförs.

För att värna svenska jobb och svensk konkurrenskraft krävs avgiftssänkningar snarare än ökade kostnader. Sjöfartsverkets behov av ökade medel måste istället täckas genom ökade anslag parallellt med ett intensifierat internt effektiviseringsarbetet där Sjöfartsverket fokuserar på sin kärnverksamhet.

– Att växla ut slopandet av klimatkompensationen och genomföra ytterligare höjningar av avgifterna är inte vägen framåt. Under flera år har stora avgiftshöjningar genomförts, något som Svensk Sjöfart och flertalet andra remissinstanser flera gånger larmat om dess påverkan på sjöfarten och Sverige. Vi är mycket bekymrade över de avgiftshöjningar som föreslås och befaras inför 2025, säger Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart.

Sjöfartsverkets avgifter påverkar både sjöfartens konkurrenskraft gentemot andra trafikslag och den svenska exportens konkurrenskraft. Vi förutsätter också att Sjöfartsverket inte per automatik bollar över kostnaderna, utan i första hand genomför interna besparingar. Med tanke på hur det affärsdrivandeverkets ekonomiska läge ser ut är alla andra åtgärder en ett omfattande besparingsprogram fel med hänsyn till hur ekonomin ser ut. Även med ett reellt besparingsarbete måste regeringen tillföra medel om avgiftshöjningarna inte ska få effekter för sjöfarten och det svenska näringslivet. Detta särskilt i ett läge när nya klimatsstyrande åtgärder successivt träder i kraft och som initialt kommer att öka kostnaderna.

Svensk Sjöfart förutsätter att Sjöfartsverket tänker om och drar tillbaka förslag om höjda farleds- och lotsavgifter.

Läs hela Svensk Sjöfarts remissvar här. 

Publicerad: 2024-08-30