Svensk Sjöfart välkomnar regeringens investeringar för en starkare sjöfartssektor

Sjöfarten får ett tydligt fokus i regeringens nya budgetförslag med flera viktiga satsningar som stärker konkurrenskraften och näringen i stort. Bland annat föreslås ökade anslag till Sjöfartsverket och förbättringar av tonnagebeskattningssystemet för att underlätta för fler fartyg att registreras under svensk flagg. Dessutom satsas det på det civila försvaret genom att säkerställa tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland. Dessa förslag presenteras i en debattartikel publicerad i Dagens Industri idag, undertecknad av bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson med flera.

En av de mest konkreta åtgärderna är att anslaget till Sjöfartsverket föreslås öka med 182,5 miljoner kronor per år. Detta ger verket bättre möjligheter att långsiktigt förvalta och utveckla viktig sjöfartsinfrastruktur, fokusera på sin kärnverksamhet och samtidigt minska behovet av avgiftshöjningar riktade mot rederierna. Svensk Sjöfart har tidigare uttryckt oro över förslag om höjda farleds- och lotsavgifter, som riskerar att påverka både sjöfartens konkurrenskraft och klimatmål negativt.

– Att Sjöfartsverket får sin ekonomi i balans är fundamentalt för svensk import/export och tillgång till konkurrenskraftiga sjötransporter. Genom detta ökade anslag utgår vi från att Sjöfartsverket inte behöver genomföra de kraftigt höjda farleds- och lotsavgifter och försämrade miljökompensationer som aviserats, säger Niklas da Silva, senior rådgivare med ansvar för transportpolitik och sjösäkerhet på Svensk Sjöfart.

Samtidigt välkomnar Svensk Sjöfart planerna på att förbättra tonnagebeskattningssystemet. Genom att göra det mer attraktivt och tillgängligt för fler rederier skapas förutsättningar för att fler fartyg ska registreras under svensk flagg. En stark svensk handelsflotta är avgörande både för Sveriges konkurrenskraft och för totalförsvarets kapacitet.

Det är också positivt att regeringen satsar på det civila försvaret, bland annat genom en årlig tillsättning på 55 miljoner kronor för att säkerställa tågfärjetrafiken mellan Sverige och Tyskland. Det bidrar till ett mer robust och kapacitetshöjande totalförsvar.

Regeringen aviserar även förlängd och ökad miljökompensationen för godstransporter, från dagens 550 till 885 miljoner kronor per år.

– Det är angeläget att regeringen tydligt markerar vikten av att flytta gods från väg till mer hållbara transportslag som sjöfart och järnväg. Vi förutsätter därför att sjöfarten kommer att vara en viktig del av denna satsning. Från Svensk Sjöfarts sida ser vi dessutom fram emot att tillsammans med regeringen fortsätta utveckla och stärka en långsiktigt konkurrenskraftig svensk sjöfart, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.

Publicerad: 2025-09-15