Pressmeddelande: Följ Riksrevisionens förslag om att ge Trafikverket ett sektorsuppdrag för alla trafikslag

Riksrevisionen har släppt en rapport om fyrstegsprincipen, en princip som handlar om att använda samhällets resurser för infrastruktur på ett så effektivt sätt som möjligt.  Rapporten visar att det finns en stor potential att nå målen på ett mer kostnadseffektivt sätt. Riksrevisionen framhåller också att de vill se ett förtydligande av uppdraget för att öka nyttan. Den 16 april 2018 skickade branschorganisationerna Svensk Sjöfart, Sveriges Åkeriföretag, Tågoperatörerna och Svenska Taxiförbundet ett förslag till regeringen helt i linje med Riksrevisionens förslag. Branschorganisationerna menade att ett uttalat sektorsansvar för Trafikverket, gällande alla trafikslag och båda transportslag (person respektive gods), skulle öka möjligheten att nå det hållbara transportsystemet bland annat genom att potentialen i fyrstegsprincipens första två steg, tänka om och optimera redan befintliga transport- och infrastrukturlösningar, kan ges ökat fokus.

– Det gläder mig att Riksrevisionen tagit fram denna rapport. Det vore mycket välkommet att uppdra åt Trafikverket och att ge dem ökade befogenheter att arbeta med åtgärder som att tänka om och optimera befintliga resurser. Kan man minska nybyggnationsbehovet minskar också det framtida underhållet. Vi kan göra framtida generationer en otjänst genom att för snabbt gå på stora investeringar. Exempelvis skulle man kunna föreslå någon form av riktad transportköparstimulans för att stimulera användandet hållbarhets- och kapacitetssmarta alternativ. Man kunde frigöra kapacitet även på järnvägen och få upp fyllnadsgraderna i systemet. Då skulle den totala kostnaden för samhället kunna minska och den politiska måluppfyllelsen öka, säger Rikard Engström, VD, Svensk Sjöfart.

– Det är viktigt att man inte ser fyrstegsprincipen som en princip som ska tillämpas på enskilt trafikslag utan istället på transportsystemet som helhet. En investering i ett trafikslag kan exempelvis mötas med alternativa åtgärder i andra trafikslag. Det vore i detta mycket lämpligt att Trafikverket fick ökad möjlighet att använda sina verktyg, som den nationella planen faktiskt är, för att föreslå andra åtgärder, säger Björn Westerberg, VD, Tågoperatörerna.

– Det är positivt att Riksrevisionen pekar på behovet av att Trafikverket ges ett sektorsansvar. Vi anser också att åtgärder för beteendeförändringar måste ges en större tyngd. Det räcker med att en bråkdel av de 722 miljarder som i huvudsak används för att bygga om och bygga nytt, alltså steg 3 och 4, istället finansierar fler möjligheter för människor att välja alternativ till privatbilen, säger Claudio Skubla, VD, Taxiförbundet.

– Fyrstegsprincipen handlar kortfattat om att vara försiktig med samhällets resurser. Ganska mycket som de flesta av oss hanterar sin privatekonomi. Kan man nå målen på ett mindre kostnadskrävande sätt ska man göra det. Vi håller därför med Riksrevisionen i deras slutsatser och hoppas att Trafikverket använder sig av Riksrevisionens slutsatser i det vidare arbetet, säger Rickard Gegö, VD, Sveriges åkeriföretag.

Publicerad: 2018-11-26