Äntligen! Svensk Sjöfart välkomnar regeringens besked om att underlätta att registrera fartyg i Sverige

Infrastrukturminister Andreas Carlson meddelade idag att regeringen kommer att ta bort den så kallade stämpelskatten och införa ett bareboatregister som en del av deras tydliga ambition att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft och att få fler svenskflaggade fartyg.

– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Slopad stämpelskatt och regeländringar för in- och uthyrning kan bidra till fler svenskregistrerade fartyg. Det kan i sin tur också underlätta planeringen för att tillgodose statens behov av fartyg i händelse av krig eller krigsfara och är dessutom positivt för sysselsättningen för svenska sjömän, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.

– Vi välkomnar beskedet att redan från 1 juli 2025 ta bort stämpelskatten som innebär en stor konkurrensnackdel för det svenska registret och fördyrar miljöinvesteringar på svenska fartyg. Beskedet tillsammans med införandet av ett så kallat bareboatregister innebär att fler rederier kan välja att registrera sina fartyg i Sverige. Det sänder väldigt positiva signaler, inte minst till de rederier som gör stora satsningar på nya klimatsmarta fartyg, säger Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart.

Att regeringen går vidare i ambitionerna att stärka sjöfartens konkurrenskraft är helt avgörande för utvecklingen av den svenska sjöfarten framåt, kompetensförsörjning och för att stärka den svenska försörjningsberedskapen. För branschen finns ytterligare ett antal viktiga åtgärder, så som att säkerställa att nettomodellen återställs och kan användas av alla typer av sjöfart.

Förhoppningen framåt är att regeringen snabbt återkommer med besked om utformningen av en konkurrenskraftig svensk tonnageskatt, där en utredning ligger på regeringens bord sedan i januari. I utredningen föreslogs ett avskaffande av stämpelskatten samt ett antal ändringar av det svenska tonnageskattesystemet, i syfte att göra det möjligt för flera typer av sjöfart att använda svensk tonnageskatt. Att stärka möjligheten att välja svensk flagg är viktigt för vår försörjning och inte minst vår beredskap.

– Vi ser nu fram emot att regeringen går vidare i arbetet med en konkurrenskraftig tonnageskatt vilket är en förutsättning för att skapa konkurrenskraftiga förutsättningar för svenska rederier i Sverige. Vår förhoppning är att regeringen kommer med ett förslag under hösten i frågan, säger Anders Hermansson, vd Svensk Sjöfart.

Stämpelskatt för fartyg 

Som bevis för inteckningen i ett skepp eller ett skeppsbygge utfärdas ett pantbrev. För närvarande utgår en stämpelskatt på 0,4 % av inteckningssumman (gäller endast inteckningar i skepp). Regeringen föreslår nu att denna skatt tas bort från och med 1 juli 2025. Detta kommer att minska tröskeln för att välja det svenska registret och jämna ut konkurrensvillkoren gentemot andra sjöfartsländer. Som resultat kommer attraktiviteten för det svenska sjöfartsregistret att öka avsevärt.

Ny skeppslegodel i registret 

Med de föreslagna ändringarna i det svenska fartygsregistret kommer en ny skeppslegodel att införas. Detta innebär att fler typer av fartyg, inklusive de som hyrs in och ut av rederier, kan registreras. Denna förändring ger svenska rederier större flexibilitet att organisera sin verksamhet på ett effektivare sätt. Det möjliggör också mer affärsmässiga beslut vid marknadssvängningar samt ökar möjligheterna till externa samarbeten och finansieringslösningar.

Publicerad: 2024-09-09