På Svensk Sjöfart arbetar vi med ett brett spektrum av frågor som är viktiga för att säkerställa en stark och konkurrenskraftig sjöfartsnäring i Sverige. Våra fokusområden är näring och transport, miljö och klimat, sjösäkerhet, skydd och beredskap, kompetensförsörjning samt forskning och innovation.
Här samlar vi de senaste nyheterna och uppdateringarna från vår verksamhet och svensk sjöfart. Följ med oss för aktuell information om branschens utveckling, viktiga händelser och våra initiativ.
Svensk sjöfart är en avgörande del av landets transportinfrastruktur och spelar en central roll i handeln med omvärlden. För att möta framtidens krav på effektivitet, hållbarhet och säkerhet krävs kontinuerlig forskning och innovation.
Inom sjösäkerheten pågår ett ständigt löpande arbete för att höja säkerheten och utveckla regelverken inom olika områden. Den internatinella sjöfartsorganisationen (IMO) är en viktig organisation när det kommer till regelutveckling på internatioell nivå men önven inom EU pågår arbete. Det kan både handla om att ta deam nura regelverk men även att utvärdera och revidera ecosterammde regelverk. föreningen Svensk Sjöfart är akiva i det intrenationella regelutvecklingsarbetet.
En övergripande viktig säkerhetsfråga är att säkerställa att den internationella sjöfarten respekterar och följer det internationella regelverk som finns på plats för att säkerställa sjösäkerheten, skydda den marina miljön och att inte snedvrida konkurrensen.
I enlighet med EU:s förordning får de yttre gränserna passeras endast vid gränsövergångsställena och under fastställda öppethållandetider. I augustis 2024 skärpte den svenska kustbevakningen sina rutiner för gränskontroll vid besättningsbyten, efter förändringar hos polismyndigheten. Besättningsbyten får numera endast ske vis särskilda angivna gränsövergångsställen, ofta med begränsade öppettider.
Förändringarna har inneburit praktiska svårigheter för rederier och sjömän, bland annat genom att byten i vissa hamnar inte längre är möjliga att genomföra. Detta har i flera fall resulterat i att sjömän fått stanna kvar ombord längre än planerat eller genomföra avmönstring i annat EU-land. För rederierna kan situationen medföra ökade kostnader, omdirigerade rutter och administrativa utmaningar. Svensk Sjöfart anser att regler för gränskontroll och dess tillämpning måste fungera på ett sätt som inte får negativa konsekvenser både för arbetsvillkor till sjöss och för rederiernas verksamhet i Sverige.
EU:s NIS-direktivet (the Network and Information Systems Directive) beskriver åtgärder inom EU med syfte att minska sårbarheter och höja säkerheten i digitala tjänster och för samhällsviktiga tjänster. I januari 2023 trädde NIS II-direktivet ikraft som ersatte det tidigare direktivet och syftade till att harmonisera de olika medlemsländernas cybersäkerhetskrav och tillämpning av cybersäkerhetsåtgärder. I Sverige och flera andra länder är dock implementeringen försenad samt att det för sjöfartens del fortsatt är otydligt. Regeringen skickade 2024 ut en remiss med delbetänkandet ”Nya regler om cybersäkerhet”. Svensk Sjöfart anser att det är av största vikt med harmoniserad implementering och att tillämpningen för sjöfartssektorn sker enhetligt mellan länder. Vi arbetar också för att lyfta det internationella arbetet som sker på området, exempelvis IMO:s arbete med uppdaterade cyberrisk management guidelines.
Antalet och storleken på havsbaserade vindkraftparker ökar i svenska vatten, något som begränsar sjöfarten och innebär ökade risker. Svensk Sjöfart välkomnar initiativ för att uppnå uppsatta klimatmål, där hanvsbaserade vindkraftparker är en viktig resurs. Samtidigt är det viktigt att dessa parker inte hindrar eller innebär oacceptabelt ökade risker för sjöfarten. I Sverige finns det idag inte en tydlig ordning kring planering, ansökningsprocess och tilldelning av områden för vindkraftparker. Något som Svensk Sjöfart arbetar för att förändra så att sjöfartens intresse i göfre grad beaktas i ett planeringssamanhang.
Sedan ett antal år tillbaka pågår återuppbyggnaden av det svenska totalförsvaret. Sjöfarten har kommit förhållandevis långt i arbetet och Svensk Sjöfart har ett avtal med Försvarsmakten om att bidra i arbetet återuppbyggnaden av sjöfartens del i totalförsvaret. Sedan hösten 2023 är föreningen ordförande i BTPOS-Sjö (Beredskapssektor Transporter, Privat-Offentlig Samverkan) hos Trafikverket.
Dagens geopolitiska läge har medfört att det sedan en tid tillbaka ofta förekommer GNSS/GPS-störningar i flera områden, bland annat Östersjön. Hittills har primärt informationen om förekommande störningar gått från fartyg till sitt rederi (samt närliggande fartyg), och sedan till en vidare. Frågan är dock större än bara GNSS- /GPS störningar, det handlar om vikten av att dela lägesbild mellan myndigheter och fartyg/rederier. Svensk Sjöfart arbetar för att få till ett samlat informationsflöde om lägesbild som delas mellan berörda parter på ett effektivt sätt.
Håll dig uppdaterad om svensk sjöfart och branschens utveckling.
Genom att prenumerera godkänner du vår Integritetspolicy