På Svensk Sjöfart arbetar vi med ett brett spektrum av frågor som är viktiga för att säkerställa en stark och konkurrenskraftig sjöfartsnäring i Sverige. Våra fokusområden är näring och transport, miljö och klimat, sjösäkerhet, skydd och beredskap, kompetensförsörjning samt forskning och innovation.
Här samlar vi de senaste nyheterna och uppdateringarna från vår verksamhet och svensk sjöfart. Följ med oss för aktuell information om branschens utveckling, viktiga händelser och våra initiativ.
Svensk sjöfart är en avgörande del av landets transportinfrastruktur och spelar en central roll i handeln med omvärlden. För att möta framtidens krav på effektivitet, hållbarhet och säkerhet krävs kontinuerlig forskning och innovation.
Hur näringspolitiken ser ut i alla dess delar är avgörande för hur rederier beslutar om att bedriva sin verksamhet i Sverige istället för något annat land. En stark sjöfart är viktig för både svensk ekonomi, försörjningsförmåga och landets beredskap. Därför arbetar vi för att uppnå harmonisering av näringsvillkoren för sjöfarten främst på europeisk nivå, och skapa konkurrensneutralitet för svenska rederier. Nedan kan du läsa mer om några av de huvudfrågor vi jobbar med inom detta fokusområde.
Den 24 juni 2025 publicerade regeringen ett förslag till reviderad tonnageskatt, en förutsättning för svensksjöfarts konkurrenskraft. Alltsedan Sverige införde tonnageskatt 2007 har Sverige inte sett över regelverket, såsom andra länder i EU/EES. Innan förslaget klubbas och förväntas träda i kraft den 20 juli 2026 har Svensk Sjöfart synpunkter på hur förslaget kan förbättras som utvecklas i ett remissvar under hösten 2025. Trots att förslaget innebär väsentliga förbättringar i jämförelse med dagens förutsättningar finns några avgörande frågor som behöver lösas.
Svensk Sjöfarts syn är att dessa justeringar i förslaget är avgörande för att skapa bättre förutsättningar för att utveckla och utöka det svenska fartygsägandet och sjöfartskompetensen som är så avgörande för Sveriges beredskapsförmåga.
Den svenska sjöfarten behöver stärkas med fler svenskflaggade fartyg men utan ombordanställda är detta inte möjligt. En prioriterad fråga för branschen är att få till tydliga och förutsägbara regelverk för beskattning av ombordanställda, för både svenskar och av annan nationalitet. Oförutsägbar beskattning kan inverka negativt på intresset att påbörja eller fortsätta arbeta som ombordanställd och går dessutom stick i stäv med ambitionerna att få branschen att växa. Svensk Sjöfart arbetar därför för att få till en förutsägbar beskattning av ombordanställda för att inte riskera branschens utveckling.
Från och med den 1 januari 2020 infördes en försämring av nettomodellen i Sverige. Sänkningen av nettomodellen motverkade den politiska ambitionen att få fler fartyg under svensk flagg inte minst genom att påvisa en osäkerhet kring de långsiktiga villkoren som gäller för rederier. Att återställa nettomodellen till tidigare nivå på 100% är en viktig principfråga för att inte villkoren i Sverige ska vara sämre än i jämförbara konkurrentländer. Att det finns långsiktigt förutsägbara villkor i Sverige är avgörande för att rederier ska kunna konkurrera under svensk flagg. Svensk Sjöfart arbetar därför för att nettomodellen skyndsamt ska återställas och den sänkning som genomfördes, ska återföras. En väl fungerande nettomodell måste dessutom kunna användas av alla typer av internationellt konkurrensutsatt sjöfart.
Utifrån ett transportperspektiv är Sverige en ö, och dagens osäkra omvärldsläge har gjort att fler och fler har fått upp ögonen för sjöfartens vikt i vår transport- och logistikkedja. Utan sjöfart stannar Sverige! Därför är det helt nödvändigt att vi har rätt förutsättningar för bra, effektiva, konkurrenskraftiga och hållbara sjöfartsförbindelser till och från vårt land. Idag utmanas vi av det geopolitiska läget med krig i vårt närområde, globalt handelskrig, protektionism och störningar i leveranskedjor.
Sjöfartsverkets dåliga ekonomi har under många år vältrats över på rederierna i form av ständiga avgiftshöjningar. Sjöfartsverkets avgifter påverkar både sjöfartens konkurrenskraft gentemot andra trafikslag och den svenska exportens konkurrenskraft. Svensk Sjöfart anser att de rederier som regelbundet trafikerar våra hamnar, bidrar till effektiva gods- och passagerartransporter, främjar landets försörjningsberedskap och som investerar stora belopp i miljö- och klimatsmarta fartyg av världsklass inte bör drabbas av ytterligare avgiftshöjningar. Istället måste Sjöfartsverkets behov av ökade medel täckas genom ökade anslag parallellt med ett intensifierat internt effektiviseringsarbete där Sjöfartsverket fokuserar på sin kärnverksamhet.
För att säkra framtidens godstransporter och för svensk export och import behövs en fortsatt utveckling av intermodala godstransporter, det vill säga transporter som sker genom en kombination av flera olika trafikslag och därigenom effektiviserar transportkedjan. Idag har inte de olika trafikslagen (järnväg, sjöfart, vägtrafik) de förutsättningar som krävs för att fullt ut bidra till ett optimalt transportsystem. För att utveckla och underlätta användningen av intermodala transportlösningar behöver åtgärder prioriteras som bidrar till ökad intermodalitet och för att kunna använda trafikslagen där de passar bäst och är mest effektiva.
Håll dig uppdaterad om svensk sjöfart och branschens utveckling.
Genom att prenumerera godkänner du vår Integritetspolicy