På Svensk Sjöfart arbetar vi med ett brett spektrum av frågor som är viktiga för att säkerställa en stark och konkurrenskraftig sjöfartsnäring i Sverige. Våra fokusområden är näring och transport, miljö och klimat, sjösäkerhet, skydd och beredskap, kompetensförsörjning samt forskning och innovation.
Här samlar vi de senaste nyheterna och uppdateringarna från vår verksamhet och svensk sjöfart. Följ med oss för aktuell information om branschens utveckling, viktiga händelser och våra initiativ.
Svensk sjöfart är en avgörande del av landets transportinfrastruktur och spelar en central roll i handeln med omvärlden. För att möta framtidens krav på effektivitet, hållbarhet och säkerhet krävs kontinuerlig forskning och innovation.
Svensk Sjöfarts vision är nettonoll utsläpp från sjöfarten till 2050 både till luft och vatten samt har skrivit flera klimatfärdplaner där vägen till nettonoll beskrivs. Föreningens medlemmar arbetar gemensamt och aktivt för att uppfylla att visionens målsättning förverkligas. Nedan kan du läsa mer om några av de huvudfrågor vi jobbar med inom detta fokusområde.
FN:s sjöfartsorganisation IMO har under flera år arbetat med att utveckla ett ramverk som ska minska den globala sjöfartens växthusgasutsläpp. Under 2025 förväntas ramverket med namnet IMO Net Zero Framework antas genom ett tillägg till den Internationella konventionen till förhindrande av förorening från fartyg (MARPOL). Ramverket innebär att en kombinerad bränsle- och ekonomisk mekanism med ikraftträdande 2027/2028 införs för alla fartyg över 5000 bruttodräktighet vilket ställer krav på att växthusgasintensiteten i fartygsbränsle ska minska successivt från 2028, alternativt att utsläpp kompenseras ekonomiskt. Svensk Sjöfart välkomnar ett globalt pris på växthusgaser, vilket är helt avgörande om sjöfarten på global basis ska nå klimatmålet om noll utsläpp av växthusgaser 2050, och deltar aktivt i arbetet med förhandlingar inför det slutliga antagandet av förslaget under hösten 2025.
EU:s handelssystem för utsläppsrätter där sjöfarten ingår sedan 2024 genererar stora intäkter. En stor del av de medel som samlas in genom EU ETS återförs till medlemsstaterna för att de ska genomföra åtgärder som möjliggör att nå klimatmålen. Svensk Sjöfart anser därför att den svenska regeringen bör, precis som flera andra länder inom EU nu gör, öronmärka intäkterna från sjöfarten i ETS till att finansiera åtgärder som hjälper branschens omställning. EU ETS kan bli en avgörande katalysator för sjöfarten – men för att det ska ske krävs att intäkterna används rätt. Samtidigt så menar Svensk Sjöfart liksom många andra rederiorganisationer att sjöfarten bör utträda ur EU ETS om och när IMOs Net Zero Framework träder ikraft för att undvika dubbelreglering.
Under senare år har riktvärdena för utsläpp av svaveldioxider från fartygsbränsle skärpts både internationellt samt regionalt vilket lett till att svavelinnehållet i fartygsbränsle reducerats kraftigt. Ett alternativ till bränsle med lågt svavelinnehåll är att använda sig av reningsutrustning där svaledioxiden i avgaserna tvättas i en så kallad skrubber. Avfallet från skrubbers är tillåtet att släppa ut i havet enligt den Internationella konventionen till förhindrande av förorening från fartyg (MARPOL) och flera länder har därför infört lokala förbud, inklusive Sverige. Svensk Sjöfart noterar att forskningen visar att utsläpp från skrubbers i havet har negativ påverkan på den marina miljön och Svensk Sjöfart har därför, i linje med vår vision om noll utsläpp till luft och vatten, välkomnat det svenska förbudet.
Håll dig uppdaterad om svensk sjöfart och branschens utveckling.
Genom att prenumerera godkänner du vår Integritetspolicy