Sjösäkerhet
4 nov 2025

Svensk Sjöfart vill se mer harmoniserade regler för fartyg

Svensk Sjöfart har lämnat sina synpunkter på Transportstyrelsens förslag till ändringar i föreskrifterna för fartygskonstruktion, stabilitet och fribord. Förslagen, som baseras på förändringar i SOLAS-konventionen, innebär nya krav på lyftanordningar och ankarhanteringsvinschar ombord på fartyg.

Föreningen ställer sig positiv till syftet att öka säkerheten ombord genom att kräva tester, inspektioner och certifieringar av lyftanordningar och vinschar. Däremot ifrågasätts det föreslagna kravet på en gräns för säker arbetslast (SWL) vid 500 kg för när krav på tester och inspektion på lyftanordningar ska tillämpas. En sådan gräns harmoniserar fullt ut inte med internationella regler och andra flaggstater där gränsen oftast sätts vid 1000 kg.

För att skapa tydliga spelregler på internationell nivå och undvika nationella särkrav föreslår Svensk Sjöfart att Transportstyrelsen sätter SWL-gränsen till 1000 kg. Detta skulle bättre harmonisera regelverket för svenska fartyg och underlätta hantering vid flaggbyte.

– Rent generellt så vill vi undvika nationella särkrav och harmonisera vår nationella lagstiftning med internationella regler för att kunna konkurrera på liknande villkor. Myndigheten föreslår här ett striktare krav än vad många andra flaggstater sätter och vad minimigränsen sätts på internationell nivå, vilket vi vill undvika, säger Niklas da Silva senior rådgivare på Svensk Sjöfart

Vidare efterfrågas förtydliganden kring användningen av fristående besiktningsföretag för besiktningar, för att säkerställa flexibilitet och effektivitet i inspektionsprocessen.

Reglerna träder i kraft den 1 januari 2026.

Läs mer om Svensk Sjöfarts synpunkter och förslag i det fullständiga remissvaret.

Fler nyheter