Så stärker vi Sveriges Sjöfartsnäring

I samband med det intressentmöte om maritima frågor som infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson höll i slutet av augusti, uppmanades aktörer inom den maritima näringen att lämna synpunkter till regeringens fortsatta arbete. Svensk Sjöfarts inspel finns nedan.

Svensk Sjöfart välkomnar ministerns tydliga ambitioner att stärka konkurrenskraften inom de blå näringarna, främja innovation och hållbarhet samt skapa nya jobb och förbättra kompetensförsörjningen.

Snabba åtgärder är nödvändiga för att vända den negativa utvecklingen inom sjöfartsnäringen. En stark rederinäring är avgörande för Sveriges försörjningsberedskap, innovation och hållbarhet. Utan svenska fartyg riskerar landet att förlora viktig sjöfartskompetens.

Sedan den senaste maritima strategin utarbetades 2015 har omvärlden förändrats dramatiskt, med krig i Europa och ökade attacker mot global sjöfart. Inom EU sätts ett starkt fokus på att stärka unionens konkurrenskraft samtidigt som unionen antagit världens mest ambitiösa klimatregelverk antagits. En reviderad svensk maritim strategi måste tydligt inkludera dessa frågeställningar och tydligt knyta an till arbetet inom EU och övriga medlemsländer. Detta är särskilt viktigt vad avser det maritima klustret med rederier hamnar, maritim utrustningsindustri, varv, försäkring, finansiering och övriga tjänster kopplade till sjöfarten- då samverkan mellan dessa aktörer är avgörande för denna del av den maritima näringens utveckling som helhet. Inom ramen för ett sådant arbete är fokus på konkreta åtgärder för klustrets utveckling särskilt viktigt inom ramen för en maritim strategi.

För att stärka sjöfartsnäringen är arbetet med följande åtgärder särskilt prioriterade:

  • Sverige måste få på plats en konkurrenskraftig tonnageskatt som möjliggör för svenska rederier att bedriva trafik till Sverige och för de som idag omfattas av traditionell beskattning att övergå till tonnagebeskattning.
  • Säkerställ att det går att anställa ombord personal på konkurrenskraftiga villkor genom att återställa nettomodellen och tillse att denna kan användas i alla typer av internationell sjöfart.
  • Ökad attraktivitet för att flagga in fartyg i Sverige genom att slopa stämpelskatten och införa ett bareboatregister.
  • Säkerställ en väl fungerande flaggstatsmyndighet (Transportstyrelsen) så att det går att flagga in fartyg och möjliggöra byggandet av nytt svenskt tonnage med den senaste tekniken, så att svenska rederier fortsatt kan ligga i framkant vad gäller miljö- och klimat.
  • Fortsätt utveckla utbildningssystemet för sjöpersonal genom att möjliggöra en stegvis utbildning och slopa svenska särregler som försvårar för svenska sjömän att upprätthålla sina behörigheter.

– Svensk Sjöfart ser fram emot en fokuserad dialog kring sjöfartsklustrets utveckling och åtgärder som stärker Sveriges säkerhet och försörjningsberedskap, säger vd Anders Hermansson.

Läs skrivelsen i sin helhet här.

Publicerad: 2024-09-06